Лига радиолюбителей Украины

Статті

Експедиції LKK / ЛКК «Говерла» (1930 р. / 2000 р.)

Георгій Чліянц (UY5XE)

Влітку 1930 р. Львівський клуб короткохвильовиків (ЛКК – LKК) організував першу на європейському континенті гірську експедицію – на . Говерлу (висота 2061 м – найвища гора українських Карпат).

Під керівництвом Яна Зембицького (SP3AR; LKK №1; раніше: LW3, TPAR; пізніше - SP1AR; після війни у ​​Польщі - SP6FZ), її учасниками були: Влодзімеж Левицький (SP3GR; LKK №7; раніше - TPGR), Якоб Хеннер з Перемишля (SP3FG; LKK №13; раніше - TPFG), Здіслав Білецький (SP3FQ; LKK №30), Владислав Сеткович (SP3LI; LKK №96), Ігнацій Леімберг (SP3LD; LKK №95; пізніше - SP1IR) та Стефан Курилович (SP3LR;LKK №>100).

SP3AR, SP3LI, SP3FG, SP3FQ, SP3GR та SP3LR. Фото – SP3LD.

Майже місяць досліджувалися умови поширення радіохвиль у гірській місцевості на КВ (діапазон «7 МГц») та УКХ. Вперше в Європі були проведені випробування похідних УКХ-радіостанцій, розроблених та виготовлених у березні того ж року в лабораторії клубу (два типи: QRP- та QRO-трансіверів на лампах 2-вольтового розжарення, діапазони – «56 МГц» та «100 MГц»). Основна увага на УКХ приділялася діапазону «100 МГц). Використовувався другий клубний позивний – xSP3LW («x» у позивному – «експериментальна радіостанція»).

SP3AR («100 MГц»).

SP3LR («100 MГц»).

SP3LI («100 MГц») і SP3GR («7 MГц»).

Радіостанція на діапазон "56 МГц"

Примітка. Слід зазначити, що офіційні змагання з радіозв'язку на УКХ - "Польовий день" почали проводитися з 1933 р., а американські радіоаматори отримали право використовувати УКХ-діапазони лише 1934 р.

В ознаменування 70-річчя цієї експедиції членами ЛКК на початку червня 2000 р. була організована експедиція EM70DXG в район гори Говерла.

У п'ятницю вранці до мого будинку під'їжджає Володимир Ансімов (US5WCO) і ми завантажуємо в причіп його машини частину обладнання (антена, кабель, такелаж, трансівер, блок живлення, вихідний каскад тощо) та закуплені продукти. Потім, під'їжджає Леонід Харченко (UT1WL) і ми довантажуємо причіп привезеним ним аналогічним обладнанням і Льоня їде за хлопцями. Домовляємося, що вони нас чекатимуть на виїзді з міста

У підсумку, на трьох машинах: Богдана Мануйлика (UR5WIF) - Володимир Вакатов (UT1WA; МС СРСР; 1984 р. - J5WAD), Ігор Адамовський (UR4WG) та Віктор Фатьянов (US3WD); Володимира Ансімова (US5WCO) – Анджей Бурас (SQ7BCG), Олександр Бабін (US5WEP; раніше в Чернівцях – UR5YAL) і UY5XE (МС СРСР; 1987 р. - RG5XE) та Леоніда Харченка (UT1WL; 2003 р. – 3XY1L) – Володимир Агєєв (UR5WCW) з дружиною Іриною та Сергій Кривохиж (UR5WAN) зустрілися в обумовленому місці та колоною виїхали у бік Карпат.

Примітка.

- Слід розповісти про нічну епопею SQ7BCG (пізніше – SQ7B), пов'язану з приїздом. Його рейсовий автобус мав прибути о 4 ранку. З UR5WIF (Богдан мав його зустріти та привезти до мене) включаємо свої «бовтанки» на частоту нашого ретранслятора і починаємо чекати сигнал від Анджея. Проходить 4-та години, 5-та, 6-та… Виклика немає… Дзвоню на автовокзал та диспетчер повідомляє, що автобус ще не прибув. Раптом він з'являється на ретрансляторі та повідомляє, що приїхав до Львова. Запитую: Де ти? Відповідь: Біля якогось двоповерхового будинку… Прошу: Повідом назва вулиці… У відповідь: На першому поверсі знаходиться «Кантор» («Пункт обміну валют»). Прошу, щоб у перехожих дізнався назву вулиці та номер будинку. Мін. через 10 повідомляє : Вулиця Б. Хмельницького, номер будинку такий-то... Богдан виїжджає його забрати. Приїхали і Анджей розповів, як він опинився на вулиці Б. Хмельницького: Під'їхавши о 2-й годині ночі до польського кордону, митники у їхньому рейсовому автобусі у когось виявляють якийсь «білий порошок», всіх висаджують і автобус відправляють на огляд... Під'їжджає наш рейсовий автобус, всі в нього сідають і перетинають кордон. Наші митники при огляді знаходять у цьому «Ікарусі» додатково встановлений бак, усіх висаджують та відправляють автобус кудись для зливу палива… Минає ще півгодини та Анджея підсаджує львівський водій приватної машини та довозить до Львова…

- У 2013 р. Анджей був у мене в гостях.

Дорогою до місця нашої дислокації робимо невеликий привал (т.зв. «Другий сніданок»).

Перший привал чи «Другий сніданок».

З Ужгорода прямо до Карпат прибув наш багаторічний друг – відомий УКХ-іст В'ячеслав Баранов (UT5DL), а з Кам'янки-Бузької Львівської обл. - Роман Ганович (US5WDX).

Своїм ходом Юрій-Роман Терлецький (UY3WX) прибув із кількома молодими операторами колишньої легендарної UB5KDS, які в п'ятницю та суботу здійснили два сходження на Говерлу.

У місцевого жителя ми орендували на 3 дні порожній двоповерховий дерев'яний будинок, в якому стояли ліжка з матрацами, столи та стільці.

Примітка. За тогочасного курсу грн. до долара рівним 5,4 ми заплатили за оренду одного ліжка на три дні по 5 грн. та за електроенергію у будинку – щось близько 10 грн.).

Перша партія прибула на позицію (фото US5WEP).

Після невеликого церемоніалу відкриття нашої експедиції було проведено цікаве нагородження. Знаючи, що SQ7BCG є дипломним менеджером PZK і привезе з собою різні дипломи, приготувалися заздалегідь і ми – заготовили для нього «Дипломи» та «Грамоти» періоду СРСР (вкл. ДТСААФ і навіть ретро-«Грамоту» 50-х років – у «шапці» якої були портрети Леніна і Сталіна, а також вимпела (ЛКК і для нагородження на виробництві: «Ударник п'ятирічки» та «Переможець соцзмагання») і кілька моїх книжок, Вимпел ЛКК і такі ж книжки були вручені UT5DL.

Частина нагород для SQ7BCG.

Примітка.

- Слід зазначити, що 2000 р. співпав із 70-річчям створення PZK і 75-річчям утворення КВ-руху, що відзначається в Польщі.

- Після повернення додому, Анджей помістив у журналі "MK QTC" (№7-8, 2000, с.169-171) статтю про свою участь у даній експедиції ("Howerla-2000, czyli 70 lat poznlej").

На першому та другому поверхах обладнали два робочих місця. У результаті було проведено на КВ-діапазонах близько тисячі QSO's.

UT1WA, SQ7BCG та US5WDX.

UR5WCW та UT1WL.

Цікавим є той факт, що під час роботи в ефірі нас покликав Тадеуш Матусяк (SP6XA) з Вроцлава (до війни у ​​Більська: TPXA, SP3XA, SP1XA; член LKK №46), який нам розповів, як він у 1930 р. (як SP3XA) приїжджав в Карпати подивитись на експедицію LKK.

Примітка. Частину надрукованого тиражу QSL's було передано до Польщі, які полякам розсилав SQ7BCG, решта – UT1WA.

У суботу вранці почалося сходження на Говерлу, на яке вирушила основна маса тих, хто приїхав.  Весь час сходження, я підтримував з ними постійний зв'язок на «двійці», а коли вони вийшли з лісу на відкрите місце – то й бачив на власні очі вдалині всю групу.

Примітка. Докладніше опишу сходження основного його «героя» - SQ7BCG. Справа в тому, що Анджей діабетик і періодично робить уколи інсуліну. Знаючи це, я його намагався відмовити від сходження, але бача, що він налаштований у ньому брати участь, вирішив його якось підбадьорити і сказав, що він стане першим поляком, який із Говерли проведе QSO через ретранслятор. Години через дві мені повідомили, що його обличчя сильно почервоніло і він зробив укол, а через деякий час відкусив шматочок "Марса" (мабуть, що перебрав дозу інсуліну, оскільки тоді малогабаритних глюкометрів ще не було). Я запропонував хлопцям, щоб вони Анджея змусили припинити сходження і що б з ним залишився хтось із них… Але він від цього категорично відмовився і відповів, що повинен піднятися на вершину і провести обов'язково QSO's з поляками… Приблизно через годину Анджей мені повідомив, що він на вершині, але чує роботу лише кількох румунських та угорських ретрансляторів. На одному з тих, що було чути найбільш голосно, дав кілька разів безрезультатних викликів «CQ SP de SQ7BCG/p». Знаючи, це, я на «вісімдесятці» зв'язався з US0YA (з Володимиром постійно підтримував трафік, тому що очікував від нього інфо про виїзд до нас делегації з Чернівців) і запропонував йому аферу – почути в «прямому каналі» Анджея виклик і покликати його якимсь польським позивним... Здобувши ОК, я відразу сказав частоту SQ7BCG і дати на ній направлений визов. Хвилин через 20 він мене покликав і радісно крикнув: «Є QSO з SP!». Я привітав його і запропонував почати повільний спуск.

До нас прийшов господар будинку і спитав – чи хочемо ми робити шашлик? Почувши позитивну відповідь, повів мене та UT5DL у кошару. Я спитав: Скільки важить ягня і скільки молодий баранчик? Почувши, що ягня важить трохи більше 10 кг, а баранчик – більше 20, ми вирішили на всю нашу компанію (з урахуванням очікуваного приїзду до обіду делегації з Чернівців) купити баранчик. Вказавши на потрібного нам баранчика, господар одразу його зарізав і сказав, що зараз його освіжує, обмиє, поріже на частини і нам принесе. Я спитав: Скільки з нас? Він відповів – 50. Простягаю йому 100 доларів, а він каже, що у нього немає з такої банкноти здачі та уточнює, що ми йому винні 50 грн. (всього близько 9 доларів - смішна ціна!). У мене такої суми у грн. у гаманці не було і я їх тимчасово беру у Слави, віддаю господареві і ми йдемо. За годину нам приносять у великому тазі м'ясо і ми його перекладаємо у два великі пластмасові відра, які тоді мали у багажниках водії автомобілів.

Вдень нас відвідав закарпатський короткохвильовик із Заросляка (позивний забув). Пам'ятаю, що дорогою на нашу позицію ми зупинялися біля його будинку і передали йому подарунок – необхідні радіодеталі, які він заздалегідь попросив привезти та їх збиранням у Львові займався UR4WG.

Ближче до обіду на «бусі» членів радіоклубу «Буковина» привіз Валерій Чалий (US0YW) із дружиною Наталією (US5YLY): Леоніда Дмитрівського (UT0YW; 1993-1994 рр.: JT7/UB0YW, JT7FAA; МС СРСР), Володимира Сінчука (UT0YZ; МС СРСР), Олега Жука-старшого (UT0YO), Петра Бреніка (UY1YB), Юрія Вершиніна (UR0YC) та Олега Соловйова (UT1YZ), а  також ветерана – першого начальника Чернівецького обласного радіоклубу - Леоніда Михайловича Гусакова (U5YM). Вони почали встановлювати для ночівлі свій наметовий табір, а потім частина з них зібралася за столом.

UT1WA, U5YM, UY5XE, UT0YW, UT0YZ та UT0YO.

Примітка.

- Короткохвильовики з Чернівців мають пряме відношення до радіоаматорських експедицій т.зв. «Говерляни» – у липні 1956 р. Леонід Гусаков (тоді – UB5YM) працював в Університеті та організував першу повоєнну експедицію на Говерлувивіз команду Чернівецького університету (UB5KQO), яку він тоді очолював. У складі команди були Володимир Моль (UB5BDM, пізніше – UT0YX) та Микола Гавалешко (RB5YAL, пізнішепоч. UB5KQO). На жаль, світлини не збереглися.

- З Леонідом Гусаковим (U5YM) та Олегом Жуком (UT0YO) я познайомився у 1966 р. – тоді наша команда (UB5KBA) виїхала на «Польовий день» на Полоніну Руну і я з Михайлом Юдковським (тоді UB5QR) заходили в гості до команді Чернівців, які базувалися у будиночку метеостанції.

Розрахувавши  час повернення учасників сходження до табору, почали готувати до вечері шашлик. З US5WCO розпалили у привезеному мангалі дрова на вигоряння, порізали м'ясо та почали його нанизувати на шампура. Для надання допомоги до нас приєдналися UT0YW та UT1YZ.

UT0YW та UT1YZ.

Невеликими групами почали повертатися учасники сходження. Побачивши серед них SQ7BCG, що він нормально виглядав, я заспокоївся. Всі проходили повз накритий стіл вмитися, але багато хто на приготовлену вечерю не прийшив. Мабуть далася втома і вони відразу лягли і «пішли в нірвану»… Враховуючи, що не всі активно почали поглинати шашлик, ми вирішили друге його завантаження не робити і підготовлене м'ясо залишили на приготування завтрашньої ранкової прощальної трапези.

Рано вранці з US5WCO закип'ятили воду для чаю (кави), підсмажили залишки м'яса (вкл. м'ясо на ребрах – т.зв. «Шашлик.по-карськи», який упаковали і прибрали в машину Володимира - для зупинки на обід по дорозі до Львова) і почали накривати стіл – не забувши поставити на нього спиртне та мінералку). Усі зібралися за столом, лунали тости та констатація, що захід удався!

Закінчивши сніданок, всі пішли пакувати особисті речі, згортати та пакувати апаратуру, опускати антени. А чернівчани – згортати намети. Я з UT5DL пішли до господаря - подякувати за прийом і попрощатися. Його дружина сказала, що він у своєму «Барі», який був недалеко і стояв біля дороги на березі річки (на палях у воді).

Зайшли до «Бару» і побачили, що за столами сидять кілька його відвідувачів. Уздовж стіни була полиця, на якій стояли пляшки з усілякими етикетками. Здогадавшись, що їх залишали попередні орендарі дома і що вони були заповнені самогоном… Слава повернувся до нашого табору та приніс кілька порожніх пляшок (з різними етикетками, які були привезені зі Львова, Чернівців та Закарпаття). .

Колона машин покинула Карпати. Дорогою, зупинилися біля річки на обід. Скупалися, розігріли шашлик, випили по чарці «на палицю» і колона рушила додому. Експедиція була закінчена!

Наступного дня ввечері традиційно зібралися у клубі «Пілот» і учасники експедиції розповіли присутнім її подробиці.

Використані спогади та ілюстрації з архівів: SQ5BCG, ex-US5WCO (відеофільм), UR5WCW, US0YA та UY5XE.

ЛІТЕРАТУРА

1. Георгий Члиянц (UY5XE). История радиолюбительства во Львове (хроника: 1924-1939 гг.). - Львов: 2000,  23 с..

2. Tomasz Ciepelowski (SP5CCC), Georgij Czlijanc (UY5XE). Lwowski Klub Krotkofalowcow. Zarys dziejow. - Warzawa: 2008, 228 с.

3. Георгій Чліянц (UY5XE). Львівський клуб короткохвильовиків (у кн. з історії радіотехнічної освіти та науки у Львівській політехніці. - Львів: 2015, с. 254-282.