Лига радиолюбителей Украины

Рішення суду

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м.  Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И

м. Київ

22 серпня 2019 року                      № 826/16373/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Васильченко І.П. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Громадської спілки «Всеукраїнська радіоаматорська ліга»  До   Треті особи Державного реєстратора Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у м. Києві  Корольова Дмитра Олеговича Головне територіальне управління юстиції у м. Києві Громадська організація «Ліга радіоаматорів України» провизнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,   В С Т А Н О В И В:

Громадська спілка «Всеукраїнська радіоаматорська ліга»   (далі-позивач/ГС «Всеукраїнська радіоаматорська ліга») звернулась до Окружного адміністративного суду м.Києва з позовом до Державного реєстратора Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у м. Києві  Корольова Дмитра Олеговича (далі-відповідач/державний реєстратор Корольов Д.О.) про визнання протиправними проведені 20.06.2017 державним реєстратором Корольовим Д.О. реєстраційні дії (10731050048011904) з реєстрації змін установчих документів, змін повного найменування, змін скороченого найменування юридичної особи - Громадської організації «Ліга радіоаматорів України», код ЄДРПОУ 14361078, та інших змін шляхом реєстрації установчих документів, а саме: нової редакції статуту ГО ЛРУ, відносно якої в зареєстрованій копії вказано про її затвердження рішенням Конференції ГО ЛРУ від 15.06.2017 р. (Протокол № 15-17), а також змін і внесення їх до Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та Реєстру громадських формувань та зобов`язання державного реєстратора Корольова Д.О. внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запис про приведення державної реєстрації змін повного найменування та власної назви англійською мовою -  NGO «UKRAINIAN AMATEUR RADIO LEAGUE» та скороченого найменування та власної назви англійською мовою - NGO «UARL» юридичної особи - Громадська організація «Ліга радіоаматорів України», код ЄДРПОУ 14361078, змін мети та інших змін шляхом реєстрації 20.06.2017 р. установчих документів, а саме: нової редакції статуту ГО ЛРУ, відносно якої в зареєстрованій копії вказано про її затвердження рішенням Конференції ГО від 15.06.2017 р. (Протокол  № 15-17), у відповідність з судовим рішенням, а також видалити з Реєстру громадських об`єднань повне найменування, та утриматись від таких дій в подальшому.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 19.11.2018 р. прийнято вказану вище позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та встановлено, ухвалено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.

Ухвалами суду від 06.02.2019 р. та від 20.02.2019 р. залучено до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Головне територіальне управління юстиції у м. Києві (далі - третя особа 1) та Громадську організацію «Ліга радіоаматорів України» (далі - третя особа 2/ ГО «ЛРУ»).

Позовні вимоги мотивовані тим, що всупереч вимогам Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» відповідачем необґрунтовано проведено державну реєстрацію змін до статуту Громадської організації «Ліга радіоаматорів України», оскільки внесення до статуту змін щодо повної та скороченої назви цієї Громадської організації українською та англійською мовою, призвело до використання останньою найменування тотожного повному та скороченому найменуванню позивача англійською мовами, що не дозволяється законом та порушує його право на найменування. Водночас позивач вказує, що в порушення вимог законодавства Громадська організація «Ліга радіоаматорів України» використовує у своєму найменуванні історичну назву держави Україна та не вказує інформацію про її всеукраїнський статус як громадського об`єднання. Найменування Громадської організації «Ліга радіоаматорів України», яка згідно її статуту є Федерацією радіоспорту України, не відповідає вимогам Закону України «Про фізичну культуру і спорт» у зв`язку з відсутністю в цьому найменуванні інформації про вид спорту, розвитку якого вона сприяє. До того ж статут цієї громадської організації не містить усіх завдань, притаманних спортивній федерації, визначених указаним Законом.

Третя особа 1 подала пояснення на позов, яким вказала на необґрунтованість позовних вимог та відсутності правових підстав для їх задоволення.

Відповідач та третя особа 2 письмового відзиву на позов та пояснень з приводу заявлених позовних вимог до суду не надали.

Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Громадська спілка «Всеукраїнська аматорська ліга» зареєстрована як юридична особа 11.02.2016 р., у зв`язку з чим до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та Реєстру громадських організацій внесено відповідний запис.

Судом встановлено, що згідно зі статутом Громадської спілки «Всеукраїнська радіоаматорська ліга» в редакції від 12.12.2015 р.:

- повне найменування українською мовою - ГРОМАДСЬКА СПІЛКА «ВСЕУКРАЇНСЬКА РАДІОАМАТОРСЬКА ЛІГА»;

- скорочене найменування українською мовою - ГС «ВРЛ»;

- повне найменування англійською мовою - UNION OF NON-GOVERNMENTAL ORGANIZATIONS «THE UKRAINIAN AMATEUR RADIO LEAGUE»;

- скорочене найменування англійською мовою - UNGO «UARL».

Поряд з цим, 21.12.1991 р. на установчій конференції прийнято рішення про створення громадської організації Ліги радіоаматорів України, а 03.09.1992 р. Міністерством юстиції України зареєстровано громадську організацію Лігу радіоаматорів України, про що видано свідоцтво від 03.09.1992 №268.

Згідно зі статутом Ліги радіоаматорів України в редакції від 06.12.1998 р. скороченим її найменуванням українською мовою є - ЛРУ, англійською - UKRAINIAN AMATEUR RADIO LEAGUE, скорочено англійською мовою - UARL.

Рішенням позачергової конференції, оформленим протоколом від 15.05.2017 р. № 15-17 затверджено нову редакцію статуту Громадської організації Ліга радіоаматорів України та з метою приведення її назви у відповідність до вимог Закону України «Про громадські об`єднання» затверджено її найменування:

- української мовою - Ліга радіоаматорів України;

- скорочене найменування українською мовою - ГО ЛРУ;

- англійською мовою - NGO «UKRAINIAN AMATEUR RADIO LEAGUE»;

- скорочене найменування англійською мовою - NGO «UARL».

20.06.2017 р. за № 10731050048011904 державним реєстратором Корольовим Д.О. проведено державну реєстрацію указаних змін, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Відтак, після реєстрації вказаних змін найменування Громадської спілки «Всеукраїнська радіоаматорська ліга» та Громадської організації «Ліга радіоаматорів України» в частині їх повної та скороченої назви англійською мовою є тотожними, а саме:

- повна назва Громадської спілки «Всеукраїнська радіоаматорська ліга» англійською мовою - «THE UKRAINIAN AMATEUR RADIO LEAGUE», скорочена - «UARL»;

- повна назва Громадської організації «Ліга радіоаматорів України» англійською мовою UKRAINIAN AMATEUR RADIO LEAGUE, скорочена - «UARL».

Відмінність у повній назві обох громадських організацій англійською мовою полягає виключно у тому, що в назві Громадської спілки «Всеукраїнська радіоаматорська ліга» застосовується артикль «THE», який немає жодного смислового навантаження у назві.

Не погоджуючись із діями державного реєстратора Корольовим Д.О. щодо проведення державної реєстрації 20.06.2017 р. за № 10731050048011904, позивач звернувся до суду за захистом свої прав та законних інтересів.

Досліджуючи надані сторонами докази, аналізуючи наведені міркування та заперечення, оцінюючи їх в сукупності, суд бере до уваги наступне.

Законом України від 15.05.2003 №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» (далі - Закон №755-IV)  врегульовано відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.

Відповідно до статті 3 Закону №755-IV, його дія поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.

Абзацом третім пункту 14 частини першої статті 1 Закону №755-IV визначено, що суб`єктами державної реєстрації є територіальні органи Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі - у разі державної реєстрації первинних, місцевих, обласних, регіональних та республіканських професійних спілок, їх організацій та об`єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих, обласних, республіканських Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських організацій роботодавців та їх об`єднань, постійно діючих третейських судів, громадських об`єднань, їх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання.

За змістом частини другої статті 6 Закону №755-IV, державний реєстратор:

1) приймає документи;

2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів;

3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації;

4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;

5) веде Єдиний державний реєстр;

6) веде реєстраційні справи;

7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Відповідно до частини першої статті 9 Закону №755-IV, відомості про юридичну особу, громадське формування, що не має статусу юридичної особи, та фізичну особу - підприємця вносяться до Єдиного державного реєстру на підставі:

1) відповідних заяв про державну реєстрацію;

2) документів, що подаються для проведення інших реєстраційних дій;

3) відомостей, отриманих у результаті інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів.

За змістом пункту 1 частини п`ятої статті 9 Закону №755-IV, в Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості про державну реєстрацію громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, а саме, про громадські об`єднання, організації профспілки, передбачені статутом профспілки, що не мають статусу юридичної особи: найменування, у тому числі скорочене (за наявності).

Громадське об`єднання повідомляє про внесення змін до статуту громадського об`єднання, зміни у складі керівних органів громадського об`єднання, зміну особи (осіб), уповноваженої представляти громадське об`єднання, зміну місцезнаходження громадського об`єднання протягом 60 днів з дня прийняття відповідного рішення.

Статтею 15 Закону №755-IV встановлено вимоги до оформлення документів, що подаються для державної реєстрації. Так, згідно з нормами цієї статті документи, що подаються для державної реєстрації, поміж іншого, повинні відповідати таким вимогам:

- документи мають бути викладені державною мовою та додатково, за бажанням заявника, - іншою мовою (крім заяви про державну реєстрацію);

- текст документів має бути написаний розбірливо (машинодруком або від руки друкованими літерами);

- документи не повинні містити підчищення або дописки, закреслені слова та інші виправлення, не обумовлені в них, орфографічні та арифметичні помилки, заповнюватися олівцем, а також містити пошкодження, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст;

- документи в електронній формі мають бути оформлені згідно з вимогами, визначеними законодавством;

- заява про державну реєстрацію підписується заявником. У разі подання заяви про державну реєстрацію поштовим відправленням справжність підпису заявника повинна бути нотаріально засвідчена;

- рішення уповноваженого органу управління юридичної особи повинно бути оформлено з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству.

Рішення уповноваженого органу управління юридичної особи, що подається для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками), уповноваженими ними особами або головою та секретарем загальних зборів (у разі прийняття такого рішення загальними зборами). Справжність підписів на такому рішенні нотаріально засвідчується, крім випадків, передбачених законом.

Справжність підписів на рішенні, що подається для державної реєстрації змін до відомостей про громадське об`єднання чи благодійну організацію, що містяться в Єдиному державному реєстрі, нотаріально засвідчується лише у разі наявності такої вимоги в установчих документах відповідного громадського об`єднання чи благодійної організації;

- установчий документ викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками), уповноваженими ними особами або головою та секретарем загальних зборів (у разі прийняття такого рішення загальними зборами, крім випадків заснування юридичної особи). Справжність підписів на установчому документі нотаріально засвідчується, крім випадків, передбачених законом.

Справжність підписів на установчому документі громадського об`єднання чи благодійної організації нотаріально засвідчується лише у разі наявності такої вимоги в установчих документах відповідного громадського об`єднання чи благодійної організації.

Згідно з частиною четвертою статті 17 Закону №755-IV, для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються, поміж іншого:

- заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі;

- примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв`язку з юридичною особою;

- реєстр осіб (громадян), які брали участь в засіданні уповноваженого органу управління юридичної особи, - у разі внесення змін до відомостей про громадські об`єднання, політичні партії;

- документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону;

- установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі.

Аналіз викладених правових норм Закону №755-IV дає підстави суду дійти висновку, що державний реєстратор перевіряє подані йому документи на їх відповідність вимогам, встановленим статтею 15 та 17 Закону №755-IV.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 25 Закону №755-IV, державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації.

Згідно з частиною другою статті 25 Закону №755-IV, порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає:

1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника);

2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі;

3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі;

4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру;

5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів;

6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації;

7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об`єднання;

8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;

9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів;

10) видача за бажанням заявника виписки з Єдиного державного реєстру у паперовій формі за результатами проведеної реєстраційної дії (у разі подання заяви про державну реєстрацію у паперовій формі).

Як встановлено судом, державний реєстратор дійшов висновку, що Громадською організацією Ліга радіоаматорів України вчасно, в повному обсязі та відповідно до встановлених вимог подано документи для вчинення державної реєстрації відповідних змін до її статуту. Зі змісту відзиву, наданого відповідачем, також вбачається відсутність у державного реєстратора будь-яких сумнівів щодо достовірності документів, поданих для державної реєстрації, в тому числі документів щодо прийняття конференцією вказаної громадської організації рішення про приведення її назви у відповідність до вимог Закону України «Про громадські об`єднання».

При цьому, суд не погоджується з доводами позивача, що подані Громадською організацією Ліга радіоаматорів України державному реєстратору документи для державної реєстрації стосовно зміни її найменування, зокрема, в частині зміни назви англійською мовою, не відповідали установленим законодавством вимогам, оскільки є тотожними назві позивача англійською мовою, що пояснюється наступним.

Статтею 16 Закону №755-IV визначено вимоги до найменування юридичної особи або її відокремленого підрозділу. Так, найменування юридичної особи повинно містити інформацію про її організаційно-правову форму (крім державних органів, органів місцевого самоврядування, органів влади Автономної Республіки Крим, державних, комунальних організацій, закладів, установ) та назву.

Організаційно-правова форма юридичної особи визначається відповідно до класифікації організаційно-правових форм господарювання, затвердженої центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері технічного регулювання.

Назва юридичної особи може складатися з власної назви юридичної особи, а також містити інформацію про мету діяльності, вид, спосіб утворення, залежність юридичної особи та інші відомості згідно з вимогами до найменування окремих організаційно-правових форм юридичних осіб, установленими Цивільним, Господарським кодексами України та цим Законом.

Найменування юридичної особи не може бути тотожним найменуванню іншої юридичної особи (крім органів місцевого самоврядування).

У найменуванні юридичних осіб забороняється використовувати:

- повне чи скорочене найменування державних органів або органів місцевого самоврядування, або похідні від цих найменувань, або історичні державні найменування, перелік яких установлює Кабінет Міністрів України, - у найменуваннях юридичних осіб приватного права;

- символіку комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, заборона використання яких встановлена Законом України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки";

- терміни, абревіатури, похідні терміни, заборона використання яких передбачена законом.

Законами можуть бути встановлені особливості найменування товариств, холдингових компаній, банків, пенсійних фондів, корпоративних інвестиційних фондів, торгово-промислової палати, навчальних закладів, юридичних осіб, які мають ліцензію на здійснення страхової діяльності, волонтерських організацій, адвокатських бюро, операторів державних лотерей, асоціацій органів місцевого самоврядування та їх добровільних об`єднань, політичних партій, громадських об`єднань, профспілок, їх організацій та об`єднань, організацій роботодавців, їх об`єднань.

Вимоги до написання найменування юридичної особи, її відокремленого підрозділу, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, крім організації профспілки, встановлюються Міністерством юстиції України.

Згідно зі статтею 90 Цивільного кодексу України, юридична особа повинна мати своє найменування, яке містить інформацію про її організаційно-правову форму та назву.

Найменування установи має містити інформацію про характер її діяльності.

Юридична особа може мати крім повного найменування скорочене найменування.

Найменування юридичної особи вказується в її установчих документах і вноситься до єдиного державного реєстру.

Юридична особа не має права використовувати найменування іншої юридичної особи.

Відповідно до частин першої та другої статті 1 Закону  України «Про громадські об`єднання», громадське об`єднання - це добровільне об`єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів.

Громадське об`єднання за організаційно-правовою формою утворюється як громадська організація або громадська спілка.

Згідно зі статтею 10 Закону України «Про громадські об`єднання», найменування громадського об`єднання визначається рішенням установчих зборів під час його утворення.

Найменування громадського об`єднання складається з двох частин - загальної та власної назв. У загальній назві зазначається організаційно-правова форма громадського об`єднання («громадська організація», «громадська спілка»).

Найменування громадського об`єднання викладається державною мовою. Громадське об`єднання може також викласти свою власну назву, поряд з державною мовою, іноземною мовою або мовою національної меншини.

Власна назва громадського об`єднання не повинна бути тотожною власним назвам інших зареєстрованих громадських об`єднань.

Власна назва громадського об`єднання не може містити:

1) найменування органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, складових найменувань цих органів (міністерство, агентство, служба, інспекція, комітет, адміністрація, прокуратура, суд);

2) власну назву громадського об`єднання, діяльність якого заборонена в судовому порядку (протягом трьох років після набрання відповідним рішенням суду законної сили);

3) інші позначення, використання яких обмежено законом.

Власна назва громадського об`єднання не може містити слова «державний», «комунальний» та похідні від них. Власна назва навчального закладу, установи чи організації у власній назві громадського об`єднання може використовуватися лише за згоди відповідного навчального закладу, установи чи організації.

Забороняється використання у власній назві громадського об`єднання історичних державних найменувань, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Власна назва громадського об`єднання може містити інформацію про статус громадського об`єднання («дитяче», «молодіжне», «всеукраїнське») та/або про його вид («екологічне», «правозахисне» тощо).

Власна назва громадського об`єднання може містити ім`я (псевдонім) фізичної особи за умови попередньої письмової згоди цієї особи або її спадкоємців, засвідченої в установленому законом порядку, якщо інше не передбачено законом.

Громадське об`єднання має право на використання свого найменування з моменту реєстрації. Забороняється використання найменування громадського об`єднання фізичними та юридичними особами, які не належать до цього громадського об`єднання, без згоди такого громадського об`єднання для цілей, не пов`язаних з діяльністю цього громадського об`єднання.

Громадське об`єднання може також мати скорочене найменування, яке визначається рішенням його установчих зборів або вищого органу управління - з`їзду, конференції, загальних зборів тощо (далі - вищий орган управління).

Зміна найменування громадського об`єднання здійснюється на засіданні вищого органу управління такого об`єднання з додержанням вимог цього Закону та статуту об`єднання (за наявності).

Аналіз викладених правових норм дає підстави суду дійти висновку, що найменування громадського об`єднання складається з двох частин - загальної та власної назв. У загальній назві, зокрема зазначається організаційно-правова форма громадського об`єднання, наприклад «громадська організація» чи «громадська спілка». Загальна назва може бути однаковою для низки громадських об`єднань, а власна - повинна є індивідуальною та повинна бути відмінною від власної назви іншого громадського об`єднання.

Згідно з пунктом 3.1 Вимог, до написання найменування юридичної особи, її відокремленого підрозділу, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, крім організації профспілки, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 05.03.2012 №368/5, назва юридичної особи береться у лапки та зазначається безпосередньо після організаційно-правової форми суб`єкта господарювання (крім органів державної влади, органів місцевого самоврядування, органів влади Автономної Республіки Крим, державних, комунальних організацій, закладів, установ).

Використання лапок у найменуванні юридичної особи не є ознакою для визначення тотожності найменувань.

Закон України «Про громадські об`єднання» згідно з пунктом 1 його Прикінцевих та перехідних положень набрав чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та введено в дію з 01.01.2013 р.

Згідно з пунктом 5 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про громадські об`єднання» вимоги статті 10 цього Закону не поширюються на громадські організації, їх спілки (союзи, асоціації, інші об`єднання громадських організацій), легалізовані на день введення цього Закону в дію шляхом:

1) реєстрації - до прийняття такими організаціями, спілками рішень щодо зміни їх назви;

2) повідомлення про заснування - до прийняття такими організаціями, спілками рішень щодо зміни їх назви або щодо їх реєстрації як юридичних осіб.

З матеріалів справи вбачається, що найменування Громадської організації «Ліга радіоаматорів України» з дня її реєстрації 03.09.1992 р. час від часу змінювались. Разом з тим, власна назва цієї громадської організації українською та англійською мовою, в скороченому та повному варіанті її написання залишалася незмінною як до введення в дію Закону України «Про громадські об`єднання» з 01.01.2013 р., так і після цього. Зокрема, відповідно до статуту в реакції від 06.12.1998 р., від 15.05.2017 р. та від 24.12.2017 р. повна назва англійською мовою - UKRAINIAN AMATEUR RADIO LEAGUE, скорочена - UARL. Ці назви дійсно є тотожними власним назвам позивача англійською мовою в скороченому та повному варіанті.

Однак, враховуючи, що після введення в дію Закону України «Про громадські об`єднання» Громадською організацією «Ліга радіоаматорів України» не приймалося рішення про зміну згаданих вище назв англійською мовою як в повному, так і в скороченому варіанті, то стосовно неї підлягає застосуванню пункт 5 Прикінцевих та перехідних положень цього Закону, відповідно до якого до вказаної громадської організації у свою чергу не застосовуються вимоги статті 10 цього Закону, зокрема в частині заборони використання власної назви, тотожною власній назві інших зареєстрованих громадських об`єднань (частина четверта статті 10 цього Закону).

Тому порушення щодо використання Громадською організацією «Ліга радіоаматорів України» власної назви англійською мовою у повному та скороченому варіанті, які є тотожними з назвами позивача, відсутні, а відповідач, таким чином, обґрунтовано здійснив державну реєстрацію поданих цією громадською організацією змін до статуту, що не може порушувати право позивача на найменування.

Необґрунтованими є доводи позивача стосовно протиправності державної реєстрації змін до статуту Громадської організації «Ліга радіоаматорів України», що стосуються використання в її назві слова «України». Насамперед, в цій частині зміни до статуту не вносилися, а слово «України» Громадська організація «Ліга радіоаматорів України» у своїй власні назві використовує від початку свого створення.

Крім того, аналіз вищевикладених приписів законодавства, що встановлюють вимоги до написання найменування юридичної особи, в тому числі до громадського об`єднання, а також норм постанови Кабінету Міністрів України від 06.07.2016 р. №479-р, якою затверджено Перелік повних та скорочених історичних державних найменувань, які забороняється використовувати у найменуваннях юридичних осіб приватного права, дають підстави стверджувати про відсутність заборони щодо використання слова «України».

Не є обґрунтованими на думку суду і доводи позивача щодо законодавчо обов`язку Громадської організації «Ліга радіоаматорів України» зазначати у своїй назві інформацію про свій всеукраїнський статус, оскільки частиною сьомою статті 10 Закону України «Про громадські об`єднання» передбачено право, а не обов`язок громадського об`єднання зазначати таку інформацію.

Щодо доводів позивача про протиправність дій відповідача щодо реєстрації змін до статуту Громадської організації «Ліга радіоаматорів України» в частині зміни її найменування з огляду на те, що остання діє як Федерація радіоспорту України і в її найменуванні відповідно до статті 20 Закону України «Про фізичну культуру і спорт» не зазначено вид спорту, розвитку якого вона сприяє, а також не зазначено усіх завдань, притаманних спортивній федерації, визначених указаним Законом, доцільно зауважити про наступне.

Згідно з пунктом 3.14 статуту Громадської організації «Ліга радіоаматорів України» в реакції від 15.05.2017 р., відповідно до чинного законодавства та на підставі укладених договорів з Міністерством молоді та спорту, ця громадська організація виконувала функції Федерації радіоспорту України.

Згідно з пунктом 2.6 статуту Громадської організації «Ліга радіоаматорів України» від 24.12.2017 р., відповідно до чинного законодавства та на підставі укладених договорів з Міністерством молоді та спорту України названа громадська організація діє як Федерація радіоспорту України.

Згідно з частиною четвертою статті 20 Закону України «Про фізичну культуру і спорт», у найменуванні спортивної федерації зазначається вид спорту, розвитку якого вона сприяє.

Відтак, зі змісту пункту 2.6 статуту Громадської організації «Ліга радіоаматорів України» вбачається, що остання діє як Федерація радіоспорту України, назва якої містить назву спорту, розвитку якого вона сприяє.

При цьому, обов`язок зазначати у своєму статуті усі завдання, притаманні спортивній федерації, визначені Законом України «Про фізичну культуру і спорт», цим Законом не передбачено.

Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку про відсутність правових підстав для визнання протиправною оскаржуваної реєстраційної дії.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (ч. 2 цієї статті).

Відповідно до частини 2 статті 2 названого Кодексу у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Зважаючи на вищевикладене, виходячи із меж заявлених позовних вимог, суд приходить до висновку про необґрунтованість доводів позивача, а тому в задоволенні позовних вимог відмовляє.

Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати у зв`язку із відмовою у задоволенні позову відшкодуванню не підлягають.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 139, 242- 243, 245-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

 

В И Р І Ш И В:

У позові Громадської спілки «Всеукраїнська радіоаматорська ліга» (61072, Харківська обл., м. Харків, пр-т. Науки, 58, кв. 21, код ЄДРПОУ 40272755) відмовити.

Рішення суду відповідно до  ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України  набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

 

Суддя                                                                                          І.П. Васильченко

 

http://reyestr.court.gov.ua/Review/83798483